Skip to content

PORADY ILONY

 

Wasze Pytania.

Choruję na endometriozę, czekam na operację.  Jednocześnie zmagam się z silną anemią. Mam bardzo niski poziom żelaza, 1.19 przy normie 20-120. Dostałam  żelazo w tabletkach, ale jest bardzo słabo przyswajalne.
Przeczytalam w informacjach o endometriozie, że zaleca sie ograniczenie spożywania czerwonego mięsa a lekarz zalecił mi właśnie spożywanie bardzo dużej ilości wołowiny. Jak pogodzić te dwa przeciwstawne sobie zalecenia? – Elżbieta, pomorskie

 

Pani Elżbieto,

Przy endometriozie  rzeczywiście nie jest wskazane częste spożywanie czerwonego mięsa. W przypadku anemii i endometriozy zachęcam w pierwszej kolejności do jedzenia produktów pochodzenia roślinnego zawierającego sporą ilość żelaza. Listę takich produktów zamieszczam poniżej. Ponieważ poziom żelaza  Pani  jest bardzo niski, proszę nie rezygnować z wołowiny ale spożywać ją 2 razy w tygodniu w połączeniu np. z kaszą gryczaną, buraczkami.

Wykrzyknikami zaznaczyłam te produkty które mają tego pierwiastka najwięcej. Przygotowałam również bogaty w żelazo, bezmięsny zestaw , który powinna Pani  uwzględniać w codziennym jadłospisie:

Otręby 30g; płatki owsiane 30g; zarodki pszenne 30g; pestki dyni 30g; Nasiona sezamu 30g; suszone morele 30g; pistacje 30g; (zawsze popijać wodą z sokiem z cytryny lub sokiem z czarnej porzeczki, pomarańczowym)

 

Wszystko zmieszać ze sobą i zjeść w ciągu całego dnia. Z płatków owsianych, otrąb i zarodków pszennych może Pani przygotować owsiankę na wodzie ze świeżymi owocami (kiwi, pomarańcza). Dodatkowo co drugi dzień proszę jeść kiełki, codziennie buraki lub posiłek- produkt z buraków, bardzo dużo warzyw zielonych z uwagi na kwas foliowy dzięki któremu żelazo przyswoi się lepiej.

 

LISTA PRODUKTÓW BOGATYCH W ŻELAZO

  • Płatki zbożowe (owsiane !!!, jęczmienne, żytnie , pszenne)
  • Pieczywo razowe
  • Pieczywo graham
  • Kakao (proszek)
  • Fasola biała
  • Kasza gryczana, jęczmienna
  • Migdały
  • Pistacje
  • Orzechy laskowe, włoskie, arachidowe
  • Otręby !!!
  • Nasiona sezamu !!!
  • Ryż brązowy
  • Suszone śliwki
  • Suszone Figi
  • Pestki dyni !!!
  • Suszone morele !!!
  • Rodzynki
  • Suszone jabłka
  • Suszone banany
  • Pestki słonecznika
  • Polędwica wołowa
  • Cielęcina
  • Sardynki, szprotki
  • Tuńczyk (w sosie własnym, oleju)
  • Buraki (wszystkie potrawy z buraków)
  • Kukurydza
  • Szpinak (świeży, mrożony) i inne zielone warzywa
  • Natka pietruszki
  • Korzeń pietruszki
  • Kiełki soi, soczewicy
  • Jaja
  • Banany
  • Awokado
  • Kiwi
  • Drożdże
  • Zarodki pszenne !!!

Powyższe produkty są bogatym źródłem tego pierwiastka. Można je łączyć ze sobą w dowolny sposób. Wchłanianie żelaza poprawia witamina C, dlatego też posiłki które będą zawierały produkty roślinne bogate w żelazo należy popijać wodą z sokiem z cytryny lub sokami z owoców cytrusowych (najlepsze są świeżo wyciskane). Żelazo staje się nieprzyswajalne w połączeniu z wapniem (produkty nabiałowe) i teiną, kofeiną (kawa, herbata). Aby nie zmniejszać przyswajalności tego pierwiastka, napoje zawierające kofeinę i teinę należy pić w odstępie min. 40 minut.

  • Facebook
  • Google+
  • Nasza Klasa
  • YouTube
  • Pinterest